Thursday 14 July 2011

Renungan Tassawwuf

Alhamdulillah, wassolaatu wassalaamu alaa rasuulillah, wa alaa aalihi wasohbihi waman walaah...

Berkatalah Syeikh Muhammad Soleh dalam kitabnya bahawa ilmu yang wajib dituntut oleh setiap muslim itu tiga perkara: Ilmu Tauhid iaitu ilmu mengenal Allah, Ilmu Feqah iaitu ilmu menyembah Allah, dan Ilmu Tasaawuf iaitu ilmu mendekatkan diri kepada Allah. Meskipun begitu, yang menjadi fardhu ain pada ketiga-tiga ilmu ini ada had-hadnya, kerana ilmu tersebut amat luas dan mendalam.

Pada Ilmu Tauhid, wajib kita menuntut akan dia barang yang berkaitan dengan sifat yang wajib, mustahil dan harus pada hak Allah taala. Wajib juga kita menuntut perkara-perkara yang berkaitan dengan sifat yang wajib, mustahil dan harus bagi hak rasul-rasulNya. Selain itu wajib juga kita mempelajari perkara-perkara samiyyaat atau ghaibiyyaat yang dikhabarkan oleh Baginda Rasulullah dalam sunnahnya, seperti syurga, neraka, timbangan, mahsyar, kewujudan jin dan malaikat, dan hal-hal yang berkaitan sekira-kira ianya menjadi dalil akan kewujudan dan kekuasaan Allah dan menambahkan keyakinan seseorang pada yang demikian itu. wajib belajar beserta dalil-dali ijmali, yakni dalil umum yang bertepatan dengan aqal yang waras. Manakala mengetahui dalil-dalil syara' atau tafsilin pada sekalian itu adalah fardhu kifayah jua.

Pada ilmu Feqah pula, fardhu ain ke atas kita mempelajari segala perkara yang bersabit dengan amalan wajib seperti solat, puasa, zakat, haji dan segala yang berkaitan dengannya, dari segi syaratnya, rukunnya, yang membatalkannya. Berbeza dengan haji, wajib kita belajar apabila telah sampai kewajipan kita menunaikannya. Sekiranya masih belum mampu, jadi mempelajarinya adalah fardhu kifayah. Itulah yang disebut oleh Imam Ghazali dalam kitabnya Minhaajul Aabidin dan Fathul Qariib.

Pada Ilmu Tasaawwuf pula, wajib kita menuntut barang yang bersabit dengan perkara-perkara yang mengesahkan amalan kita, kerana terbatalnya amalan kita dek kerana wujudnya perkara-perkara yang tidak baik di dalam hati sanubari kita. Sebagai contoh, jika kita solat tanpa khusyuk, amalan kita tidak diterima meskipun sah pada hukum feqahnya. Begitu juga jika kita menderma dengan perasaan bangga diri atau riyak, juga tidak diterima. secara kesimpulannya, fardhu ain ke atas kita belajar perkara yang bersabit dengan hati, seperti sifat-sifat mahmudah, sifat-sifat mazmumah, kewajipan menjaga anggota badan daripada melakukan maksiat dan seumpamanya.

Menurut Imam Syeikh Abdussomad dalam kitabnya, cukup dan lepas fardhu ain kita sekiranya kita belajar pada ilmu tauhid barang yang terdapat di dalam kitab Arbaiin Fii Usuluddin karangan Imam Ghazali.Manakala ilmu feqah pula, Fathul Qarib. manakala Ilmu Tasawwuf pula Minhaajul Aabidin. Ketiga-tiga kitab adalah karangan Imam Ghazali Rahimahullah yang mana sekiranya kita khatam ketiga-tiga kitab ini, maka lepaslah tuntutan belajar fardhu ain kita....cuma tinbggal lagi beramal padanya.

Wallaahua'lam....

No comments:

Post a Comment